EU-domstolen giver Adidas bred beskyttelse
Den tyske sportstøjsproducent, Adidas, har været centrum for en ny afgørelse fra EU-domstolen, som fastslår, at velkendte varemærker nyder bred beskyttelse, selvom varemærkerne til tider kan virke banale.
Firmaet Shoe Brandings havde ansøgt om at få registeret to skrå striber på en sportssko som varemærke. Adidas mente, at Shoe Brandings varemærke ville krænke deres varemærke bestående af tre striber. Adidas indgav derfor en indsigelse til det europæiske varemærkekontor (EUIPO) og efterfølgende Board of Appeal, men tabte sagen i begge instanser.
EUIPO og Board of Appeal mente, at Adidas’ stribemotiv var så almindeligt og banalt, at det kun er beskyttet mod identiske kopier. Det ansøgte mærke var ikke en identisk kopi, da mærket havde færre striber, og striberne vendte den forkerte vej. EUIPO og Board of Appeal afviste derfor, at der var tale om en krænkelse.
Deres afgørelse blev herefter fremlagt for Retten i Første Instans. Stik imod EUIPO og appelinstansen mente Retten i Første Instans, at der var lighed og forvekslingsrisiko mellem de to mærker. I deres vurdering lagde de særligt vægt på, hvorvidt en velinformeret forbruger vil kunne adskille mærkerne fra hinanden. Retten mente ikke, at dette var tilfældet.
EU-domstolen tilsluttede sig Retten i Første Instans’ afgørelse. De mente ligeledes, at forskellene på de to varemærker ikke var tilstrækkelige til, at en forbruger ville kunne adskille dem fra hinanden. Dommen fastslår således, at det ikke kun er striber identiske med Adidas’ varemærke, som nyder beskyttelse, men at også striber med en anden dimensionering, længde og antal kan anses for at være krænkende.
Det er ikke første gang, at Adidas har protesteret mod andres varemærker. I Spanien og Holland har der været flere afgørelser, hvor Adidas har vundet over andre virksomheder, som benyttede sig af striber som varemærke.
Adidas’ striber har også været genstand for en retssag i Danmark. Her var der tale om en jakke, som blev solgt i supermarkedskæden Kvickly, hvor der på ærmerne var stribemotiv med fire striber. Her mente Højesteret imidlertid ikke, at striberne på jakken fra Kvickly var at forveksle med Adidas’ varemærke. Afgørelsen fra Danmark må siges at stride imod den nye afgørelse fra EU-domstolen.
Den nye EU-afgørelse demonstrerer, at Adidas’ striber nyder en større beskyttelse end først antaget. Dette skyldes, at Adidas er et særligt velkendt varemærke, og derved nyder en større beskyttelse.
Er du i tvivl om, hvorvidt dit varemærke krænker andres, eller har du spørgsmål til varemærker generelt, er du velkommen til at kontakte os.
Af Martin Hoffgaard Rasmussen
Advokat
Email: mhr@otello.dk