Jensens Bøfhus i navnekrig om "Jensens"
En af de klassiske varemærkeretlige problemstillinger vedrører retten til at benytte eget navn.
Ifølge Varemærkelovens § 5 stk. 1 kan indehaveren af en varemærkeret ikke forbyde, at andre i overensstemmelse med god markedsføringsskik gør erhvervsmæssig brug af eget navn og egen adresse. De mange erhvervsdrivende som benytter deres eget navn som firmanavn, skal således som udgangspunkt ikke respektere ældre varemærkerettigheder vedrørende enslydende navne.
Adgangen til at gøre erhvervsmæssig brug af eget navn er dog ikke ubegrænset og skal respektere reglerne om god markedsføringsskik. Det betyder blandt andet, at brugen af varemærket ikke må være illoyal, utilbørlig eller skadelig. Det er ligeledes af væsentlig betydning om der er risiko for forveksling.
Spørgsmålet er på ny blevet aktuelt i forbindelse med en sag, som Jensens Bøfhus har anlagt mod Jensens Fiskerestaurant.
Selvom Jensens Bøfhus er et både kendt og indarbejdet varemærke i restaurationsbranchen, har varemærket begrænset individualitet og særpræg. Ifølge Danmarks Statistik er der ca. 265.000 danskere, som i 2013 bærer efternavnet Jensen og navnet benyttes i forbindelse med et stort antal virksomheder i mange forskelllige brancher. Jensens Fiskerestaurant, som er opkaldt efter restauratør Jakob Jensen, har eksisteret i Sæby i 12 år.
Spørgsmålet er, om Jakob Jensens brug af navnet ”Jensens” i forbindelse med sin fiskerestaurant, er i strid med god markedsføringsskik.
Umiddelbart må det antages, at der kan bestå en reel risiko for forveksling, idet varemærket "Jensens" benyttes i forbindelse med samme serviceydelser dvs. restaurationsvirksomhed. Den omstændighed at Jensens Bøfhus serverer bøffer og Jensens Fiskerestaurant serverer fisk, ændrer ikke ved, at Jensens Fiskerestaurant let associeres eller knyttes til Jensens Bøfhus. Mange kunne formentlig få den tanke, at Jensens Bøfhus havde udvidet konceptet med fiskerestauranter.
Selvom der således kan bestå en vis risiko for forveksling, er det ikke givet, at Jensens Fiskerestaurant har overtrådt reglerne for god markedsføring. Brugen af navnet ”Jensens Fiskerestaurant” er således ikke nødvendigvis illoyal, utilbørlig eller skadelig.
Hertil kommer at Jensens Fiskerestaurant uantastet har benyttet navnet i 12 år. Man kan således med god grund hævde at Jensens Bøfhus har udvist passivitet og dermed har fortabt muligheden for at få nedlagt forbud. Ifølge reglen i Varemærkelovens § 9, må indehaveren af en ældre rettighed således acceptere, at en yngre rettighed til et forveksleligt varemærke kan bestå ved siden af, hvis indehaveren af den ældre rettighed ikke inden rimelig tid har taget de nødvendige skridt for at forhindre brugen af det yngre varemærke.
Vi følger med spænding sagen og rapporterer senere om Sø - og Handelsrettens afgørelse.
Af Martin Hjelm Kristensen
Advokat
Email: mk@otello.dk